مقالات

رنگ گیاهی یا شیمیایی، کدام بهتر است؟

رنگ چوب‌های گیاهی یا شیمیایی، تفاوت‌های بسیاری را دارند. این رنگ چوب‌ها کاربردهای متفاوتی را دارند و در برخی موارد نیز مشابه یکدیگر هستند. باید بدانید که بزرگ‌ترین تفاوت این رنگ‌ها در مواد اولیه‌ای است که از آن تولید می‌شوند.

رنگ چوب شیمیایی عموما از نفت و مواد شیمیایی تهیه می‌شود. این موضوع سبب آن می‌شود تا این رنگ‌ها بوی بسیار زیادی را داشته باشند که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است.

رنگ چوب‌های گیاهی عموما از روغن‌های گیاهی ساخته شده‌اند. این رنگ‌ها با استفاده از مواد اولیه گیاهی، آسیب کمتری را به محیط زیست می‌زنند.

همچنین بوی کمتری را دارند. بوی کمتر این رنگ‌ها موجب آن می‌شود تا افرادی که با رنگ سروکار دارند، مشکلات تنفسی کمتری را تجربه کنند. زیرا در هنگام استفاده از رنگ‌های شیمیایی، ریه‌ها آسیب بسیاری می‌بیند.

اگر این نکات برای شما مهم است باید بدانید که رنگ چوب گیاهی، این معایب را ندارد. البته این به معنای بی‌عیب بودن این رنگ‌ها نیست! در ادامه می‌توانید برخی از مزایا و معایب رنگ گیاهی را برای استفاده در محصولات چوبی بخوانید.

مزایای استفاده از رنگ چوب گیاهی

استفاده از رنگ گیاهی چوب مزایای بسیاری را نسب به رنگ‌های شیمیایی دارد. مزایایی که بزرگ‌ترین آن، عدم استفاده از مواد شیمیایی است که موجب می‌شود تا بوی شدید رنگ‌های شیمیایی را نداشته باشند.

این مزیت در این رنگ‌های چوب، باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از رنگ‌ گیاهی برای رنگ کردن چوب‌های‌شان روی آورند. در ادامه می‌توانید برخی از مزایای دیگر رنگ‌ گیاهی چوب را بخوانید و با آن‌ها آشنا شوید؛

  1. ثبات رنگی بالا و بیشتر
  2. عدم داشتن بوی مواد شیمیایی و مشکلات ایجاد شده از آن به دلیل عدم استفاده از این مواد
  3. سلامتی و امنیت بیشتر برای رنگ‌کاران به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی
  4. کیفیت و استحکام بخشی بسیار خوب
  5. قابلیت ترکیب با انواع پودرهای معدنی
  6. جلوگیری از نفوذ حشرات
  7. پوشش‌دهی بسیار خوب
  8. داشتن طیف‌های زیاد و متنوع

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، به نظر می‌رسد استفاده از رنگ چوب گیاهی بهتر از رنگ چوب شیمیایی است اما باید به یاد داشته باشید که رنگ چوب شیمیایی قیمت ارزان‌تری را نسبت به رنگ گیاهی چوب دارد و همین امر سبب می‌شود بسیاری از افراد رنگ چوب شیمیایی را به رنگ چوب گیاهی ترجیح دهند. ضمنا در برخی از موارد نیز رنگ‌ گیاهی چوب جوابگو نیست و باید از رنگ‌های شیمیایی استفاده شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *